Regen, regen, regen en... snoeken. 25-02-2007

Vandaag gingen we weer achter de snoeken aan... Helaas kon m'n vader niet mee, omdat hij ziek is, dus moesten Dylan en ik het gaan flikken.

Het regende, dus bepakt in regenpakken begonnen we met trollen in onze wijk. De eerste snoeken kolkten al vrij snel, maar de aanbeet bleef uit. Maar gelukkig kwam hier snel verandering in en werd de Prologic 4Play Liplure hard gegrepen door een snoek van 65 cm. Nummer 1 is voor Dylan...

We zijn hierna naar de Gouw gescheurd. Trollend kwamen we bij een brug en hieronder kreeg ik een logge aanbeet gevolgd door zware bonken, bonkend bleef de snoek vechten tot de haken van de Screaming Devil zich losten uit de snoekbek, #*@%, dit was een grote! Vlak voor we bij het ziekenhuis waren moesten we nog onder een brug door, hier kreeg Dylan een snoeiharde aanbeet van een snoek, wederom op de Liplure. De snoek vocht lekker en kon even later de boot eventjes van binnen bekijken, we zagen al snel dat we een speciale snoek gevangen hadden: een Two-Tone snoek (2 kleuren), 67 cm. gaf het meetlint aan (de wond in de bek van de snoek komt niet door ons).

Hierna trolden we secuur langs de palen, maar het leverde niks op. Het bleef maar regenen. We kwamen weer bij een brug en wederom een aanbeet, gevolgd door een vreselijke run door de slip. De snoek probeerde meerdere keren onder de boom te zwemmen, maar ik kon 'r gelukkig net aan afremmen. Het kwam steeds dichter bij de boot en toen zagen we het: we hadden weer een meter gehaakt. De snoek probeerde hevig de Screaming Devil uit 'r bek te schudden...

Na een aantal spannende minuten in de regen kon ik de snoek landen. De snoek begon als een gek te springen, maar ik hield 'r vast, toen ze weer rustig was kon ze gemeten worden, 105 cm. gaf het meetlint aan. Een evenaring van m'n record! Na een kleine fotosessie mocht ze weer zwemmen en vissen laten verdwijnen via haar grote kop.

Wat een mooie snoek! Onder invloed van de kick van de snoek scheurde ik naar de volgende plek om te vissen. Die plek was de plek van de dubbelvangst van vorige week. Hier kreeg Dylan al snel een vis eraan die de hele tijd onder water bleef, die liet merken dat 'ie niet zo blij was met die Liplure in z'n bek door het bonken met de bok. Dit moest wel een snoekbaars zijn en jawel... een snoekbaars van 70 cm. werd gevangen door Dylan.

Na de snoekbaars zijn we gaan scheuren naar DE kolksloot, maar net als vorige week geen kolken. Deze keer vingen we er ook niks. Dan maar naar Oostzaan... De sloten tussen de huizen werden doorgetrold, maar geen vis die wou bijten in een mooie plug. Toen we bij een plek kwamen waar de snoeken duidelijk aan het jagen waren (wat te zien was aan de kolken) hebben we de boot aangemeerd en zijn we gaan vissen met een aasvis. Al snel een verdween de dobber van Dylan onder water. Hij sloeg aan en de snoek begon te vechten. Na een minuut kon de snoek geland worden, gemeten (81 cm.), gefotografeerd (hij lijkt toch groter op de foto) en teruggezet worden.

We trolden weer een stukkie verder, maar het was hier niks meer. We scheurden weer een stuk verder en trolden weer onder een brug door, maar nee onder deze brug was het niets. Na weer een stukkie trollen kwamen we aan op de 'Hane 2'. Na een aantal meters op de sloot varen leek het of de snoeken er wakker werden. Honderden witvisjes schoten weg en de snoeken vlogen eropaf. Over de hele sloot jaagden wel snoeken, maar op een bepaalde plek leek het wel of het water aan het koken was, zoveel snoeken jaagden er. Het gekke is dat we geen stootje kregen op kunstaas, dus dan maar de echte aasvissen te water, maar er zit zoveel witvis dat ze volgens mij geen interesse hadden in onze witvis of ons kunstaas. Toen zijn we weer een stuk gaan scheuren. Aangekomen bij een nieuw plekje begonnen we weer met trollen. Onder de brug daar voelde ik dat m'n Screaming Devil de stenen raakte dus ik trek 'm een stukje (ratelend) omhoog. Meteen hierna kreeg ik een snoeiharde aanbeet. De snoek vocht voor wat 'ie waard was. En eenmaal naast de boot pakte ik 'm in de kieuwgreep en til 'm een stukje omhoog. De snoek was het hier blijkbaar niet mee eens en begon te kopschudden en kreeg het voor elkaar zich van de Screaming Devil te ontdoen. Ik had de snoek nog steeds vast, maar de losgekomen haak kwam terecht op m'n hand en stak een stukje in m'n huid, dus ik liet de snoek los. Gelukkig zat de haak niet zo diep in m'n huid dus was 'ie al snel los. Helaas hebben we geen foto van de snoek, maar hij is wel gevangen, want ik had 'm vast. De snoek was zo'n 65 cm. Omdat het bleef regenen en het toch wel koud werd door al dat water, zijn we uit Oostzaan gegaan en naar 't Kalf gescheurd. Hier kwamen we Tom tegen. We trolden langs de huizen en hier en daar kolkte een snoek, maar zoveel dat we er stil gingen liggen met een aasvis. Aan het eind van deze wijk moesten we nog door een duiker heen en hieronder kreeg ik weer een aanbeet op de Screaming Devil. De snoek ging zover door de slip heen dat de snoek zowat vocht aan de andere kant van de duiker, maar ik kon de snoek door de duiker heen drillen. Bij de boot ging ze nog echt even tekeer en iedere keer dat mijn hand in de buurt van de kop kwam ging ze weer kopschudden, maar ik kreeg 'r wel te pakken. Wat een dikke snoek was dat zeg, die was waarschijnlijk al klaar voor de aankomende paaitijd. Het meetlint gaf 87 cm. aan. Na 2 foto's mocht ze snel weer terug...

Het regende nog steeds... Hierna zijn we richting 'onze' wijk gaan trollen. Hier verspeelde ik helaas nog 2 snoeken en hierna zijn we gestopt. Zeven snoeken hadden we vandaag gevangen, 4 voor Dylan en 3 voor mij.